BLOG: Det er blevet forkert at være ung og ambitiøs

Uddannelsesordfører for Radikal Ungdom, Freja Holm Kristensen.

DEL ARTIKLEN

Facebook
Twitter
GOOGLE
Følg på e-mail

FREJA HOLM KRISTENSEN, uddannelsesordfører for Radikal Ungdom

12-tals-pige-debatten har ført til, at det er blevet forkert at være ung og ambitiøs. Det skaber et uddannelsessystem, hvor idealet er at være normal. Stress og depressioner er vigtige udfordringer i vores samfund, men det er sygdomme alle kan få – ikke kun unge piger med høje karakterer!

Jeg er en del af et forfulgt mindretal i Danmark: Jeg er en gymnasiepige med høje karakterer. Jeg er altså en del af ”12-tals-pigerne”, den næstmest udskældte befolkningsgruppe i 2015 lige efter asylansøgere. Men selvom jeg passer i karakteristika, føler jeg mig hverken særlig stresset eller angstfyldt.

Diskussionen om 12-talspiger har i høj grad handlet om perfektionisme. Men den utrolig grove generalisering (drenge kan både få 12-taller og en depression og det behøver ikke engang hænge sammen!) ender med at flytte fokus et helt forkert sted hen.

Jeg mener, at den livslektion vi har at gøre med, er en gammel kending: Selvtillid og succes kommer indefra og ikke fra andre menneskers mening om én. Men når vi taler om faren ved at få 12-taller, ender vi med at sige noget helt andet: at sige, at det er forkert at være ung og ambitiøs. Vi ender med at skabe en spændetrøje for dem, der tidligt har en plan med deres liv.

Jeg gik ind i politik allerede som 14-årig. Det gjorde jeg ikke, fordi jeg drømte om det perfekte liv som statsminister med fire børn og den rigtige opskrift på speltboller. Det gjorde jeg, fordi jeg røvkedede mig i 8. klasse og ledte efter en intellektuel udfordring.

LÆS OGSÅ: Derfor er jeg liberal

Det er jeg hverken den første eller sidste, der har gjort i 8. klasse. Men i Danmark ser vi helst, at man bliver nede på jorden og derfor bruger folkeskolen sjældent penge eller ressourcer på de dygtigste elever.

I vores uddannelsessystem, især i gymnasiet og på de videregående uddannelser, betyder differentieret undervisning ofte, at dem der ”godt kan klare sig selv” ender med at få deres feedback i form af karakterer.

En dygtig elev kan være krævende, fordi det kræver en differentieret undervisning. Men en dygtig elev kan også bidrage utrolig meget til undervisningen – og til samfundet i resten af sit liv. Jeg ønsker et skolesystem, hvor der er plads til, at man har store drømme – uanset køn og alder.

Facebook
Twitter
GOOGLE
Følg på e-mail

Om Skribenten

Freja Holm Kristensen
Freja Holm Kristensen er uddannelsesordfører i Radikal Ungdom, og går lige nu i gymnasiet.