BLOG: Lavere registreringsafgift = flere iværksættere

Lavere registreringsafgiftDen 17-årige iværksætter bag Jobtilunge.dk, Kasper Friis, mener, at en lavere registreringsafgift vil medføre flere iværksættere. Læs hans indlæg her. (Foto: Ben, CC BY-SA 2.0)

DEL ARTIKLEN

Facebook
Twitter
GOOGLE
Følg på e-mail

KASPER FRIIS, 17-årig iværksætter – indehaver af Jobtilunge.dk

Narcissist, egoist og kapitalist. Det er nogle af de tilsvininger, der ofte kastes i hovedet på de, der stillede sig tilfredse, da det lykkedes bl.a. Liberal Alliance at sænke registreringsafgiften fra 180 til 150%.

Men hov – er alle politikere ikke enige om, at vi skal fremme iværksætteriet i Danmark?

Ordet kapitalist har aldrig haft negative undertoner i min forstand. Folk, der vil arbejdere hårdere for og stræbe efter det, som samfundet drives af; penge.

Denne positive sammenkobling med ordet kapitalist kan naturligvis godt være i forårsaget af, at jeg altid har holdt af farven blå – både politisk og meteorologisk.

Kort tid efter sænkelsen i registreringsafgiften udtalte SF´s Pia Olsen Dyhr, at det eneste, som det var til gavn for, var ”de rige, der skulle have deres næste Porsche”. Og det kan hun vel i og for sig godt have ret i, men mangler der ikke noget her?

Er det ikke et fuldstændig indiskutabelt faktum, at det kun bidrager positivt til dansk økonomi, hvis flere folk bruger penge frem for at have dem stående på i banken næsten helt er foruden renteindtægter?

Der ryger jo stadig 150% af bilens værdi i lommen på i statskassen – burde socialisterne ikke være i ekstase og hoppe og danse af ren og skær begejstring?

Jeg forventede en vis form for euforisk stemning i de socialistiske kredse over, at det lykkedes – trods en sænkning – stadig at opkræve 150% af bilens værdi. 150 procent!

Hvad har det at gøre med iværksætterkulturen i Danmark?
Jo, nu skal du høre.

Det er fuldstændig uimodsigeligt, at de fleste, der starter virksomhed, gør det med en en drøm om økonomisk formåen – du kan næsten se dollartegn i stedet for pupiller hos de fleste nystartede iværksættere.

Og et af de typiske mål, der kan opnås ved at være godt stillet økonomisk, er at køre i en fed bil.

Men jo højere registreringsafgiften er, jo længere bliver mellemrummet mellem den nuværende position og endemålet. Det svarer til, hvis distancen for et maraton blev ændret til 80 km. – tror du så ikke også, at færre mennesker ville deltage i et maraton?

Denne forøgelse af afstanden mellem ens nuværende position og drømmebilen er blevet beskrevet af mange succesfulde iværksættere – Jesper Buch blandt andet, som stiftede JustEat og solgte sine aktier for et to-trecifret millionbeløb, udtaler i et interview med Bilsektionen, at det første han gjorde, da han flyttede til London, var at købe hans drømmebil; en Porsche 911.

Eftersom han havde bopæl i England, kunne han nu, som han selv siger det, ”købe biler uden denne her sindssyge afgift, som vi har i Danmark”.

Er det kun iværksættere og rige folk, der har gavn af en lettere registreringsafgift?
Det er klart, at eftersom registreringsafgiften er – som mange andre afgifter – en procentsats, så vil der kunne spares flere penge på dyrere biler.

Ydermere skal man huske på, at registreringsafgiften faktisk er knækket over i to i Danmark; den skiller ved ca. 90.000 kroner, og det er afgiften for biler over 90.000 kroner, der er sænket.

Men bevares – der kan da absolut erhverves fine, sikre og økonomiske biler for under 90.000 kroner. Det skal der ikke herske nogen tvivl om, og det skal også respekteres, at mange mennesker slet ikke ønsker en stor bil.

Men er det et tilfælde, at den mest solgte bil i Danmark i 2015 var en lille VW UP!, mens den mest solgte bil i Sverige – hvor der ingen registreringsafgift er – var en stor Volvo V70?

Jeg tror det næppe.

Så man kan spørge sig selv; er det lysten eller den høje registreringsafgift, der driver danskerne til at holde sig fra større biler?

Facebook
Twitter
GOOGLE
Følg på e-mail